Pedagogika matky přírody
Pedagogika matky přírody
Biologické základy přirozeného vzdělávání dětí
Tuto knihu a dvě další od Petra Graye si můžete pořídit v cenově zvýhodněném balíčku s názvem Vzdělávání bez školy.
Pedagogika matky přírody je v řadě třetím svazkem ze série, ve které se Peter Gray zabývá přirozenou biologickou hnací silou, která tvoří základy sebevzdělávání, a podmínkami, za kterých se tato hnací síla optimalizuje. Mj. popisuje, jak vypadá prostředí, ve kterém se děti vzdělávají tzv. sebe-řízeně, jaká jsou rizika rozdělování dětí podle věku, jaká je „hranice“, kdy je dítě biologicky připravené na to, aby začalo přijímat zodpovědnost, jak se od sebe liší kultura dětí a kultura dospělých – a jak spolu souvisejí a navazují na sebe, mnoho zajímavostí o vlivu ADHD na učení apod. Kniha je souborem vybraných esejí a volně navazuje na předchozí dva díly - Důkaz, že sebeřízené vzdělávání funguje a Jak děti získávají "akademické" dovednosti bez formálního vyučování. Jejichž společnou linkou je sebe-řízené vzdělávání. Autor se opírá o vlastní zkušenosti, zejména se odkazuje na svá početná pozorování v Sudbury Valley i vědecké studie.
Texty Petra Graye a u nás např. i Jany Nováčkové (Respektovat a být respektován) jsou dnes základními průvodci v tématu svobodného vzdělávání. Téma vzdělávacího systému a sebe-řízeného školství najdete podrobně rozpracováné i v knize Dobrý život ve stínu konzumní společnosti - kapitoly z této knihy věnované výchově a vzdělávání vychází na blogu pod názvem Škola základ života. Pokud neznáte příběh první demokratické školy na světě, určitě se podívejte na Summerhill.
Lidské přirozenosti, co do výchovy, učení a utváření mezilidských vztahů (komunit) se věnují i knihy Přirozené hnízdo a Matky a ti druzí.