Planeta je pro byznys (i pro většinu z nás jednotlivců) už příliš dlouho bezedný důl a stejně tak hluboký odpadkový koš. Cokoliv je možné vytěžit, se těží a příroda už dlouho snáší libovolné množství našich odpadků a toxických látek.
Nemocná planeta & nemocná společnost
To, že aktivity člověka mění klima víme od roku 1800. Od roku 1988 máme 100% vědecky potvrzeno, že pokud nezastavíme spalování fosilních paliv, směřujeme do záhuby. Víme, že 100 firem dnes může za 71% emisí skleníkových plynů. 90% škod na přírodě, lidském zdraví vzniká ve firmách tím, jak navrhují své produkty a služby. Kromě poškozování našeho společného domova zvyšuje tlak na růst firem i tlak na dobývání a válčení a je tak příčinou destrukce soudržnosti lidské společnosti.
Budoucnost firmy
Pokud budeme mít jako Homo Sapiens nějakou budoucnost, tak nepřežije firma, která nebude zlepšovat kvalitu života jiných lidí a nebude přebírat zodpovědnost za škody, které působí. V Peoplecommu na obecný prospěch a zodpovědnost za dopady našeho podnikání dbáme od našeho založení. Hlásíme se proto k Manifestu za slušnou firmu.
Kolibřík
Peoplecomm je mikro-firma a tedy kolibřík (proto máme kolibříka v logu). Revoluce ale vždy začínali obyčejní, malí lidé, malá bezvýznamná společenství. A tak i my děláme, co můžeme v naději, že tím inspirujeme ostatní, a že to nakonec společně zvládneme (viz Příručka pro kolibříky).
Nutnost změny i knižní branže
Většina oborů se dnes mění před očima, i když bohužel jen na oko. Ale i tak - potraviny se stále častěji prezentují jako bio, bez obalu, lokální nebo sezónní, energetika je z obnovitelných zdrojů, automobily na elektřinu, oděvy z bio-bavlny nebo z recyklovaných materiálů.... Ano, většina je greenwashing, ale svět je v pohybu. Do knižní branže dokonce ještě ani greenwashing nedorazil. Někdo s těmi změnami ale začít musí, a tak jsme se rozhodli sobě i druhým ukázat, že to jde i v našem oboru.
Co pro změnu knižní branže děláme my?
VYDÁVÁME POUZE KNIHY, KTERÉ NÁM OTEVŘELY OČI - Vydáváme a šíříme výhradně knihy, které považujeme za očiotevírající - buď odhalují to, co nám má zůstat skryto nebo ukazují cesty, jak budovat živelnou budoucnost. Věříme, že tak nejlépe přispějeme nutným společenským změnám. Minimalizujeme tím také ležáky a jejich případné vyhazování.
ŠÍŘÍME DALŠÍ OČI-OTEVÍRAJÍCÍ KNIHY - Kromě našich vlastních knih vyhledáváme další tituly, kterým chceme přes náš eshop pomoci k lidem, jimž mohou otevřít oči a přispět tak k nutným změnám.
USILUJEME O ROVNOVÁHU ZÁJMŮ - Podnikáme podle principů Slušné firmy, kde jsme zakládajícími členy - tj. hledáme rovnováhu mezi potřebami všech pěti stran (zákazníků, zaměstnanců, vlastníků, komunit a planety), které naše knižní snažení ovlivňuje.
TISKNEME NA ODPAD - Když nám do toho papírenské korporace "nehodí vidle", tiskneme na odpadní papír. U knihy Dobrý život ve stínu konzumní společnosti jsme si v roce 2020 poprvé spočítali úspory naší technologie tisku oproti tomu, jak se dnes běžně knihy vyrábí. Na každých 5 000 ks nákladu knihy rozsahu 640 stran ušetříme přibližně:
1 970 kg papíru
950 kg CO2 (ekv. 4 750 km jízdy průměrným osobním autem) 7 500 kg dřeva
1 500 hektolitrů vody
12 500 kWh elektřiny
(Výpočet úspor je přibližný, neboť získat přesné údaje není zatím v našich silách. Ke kalkulaci úspor byla použita data, která nám laskavě poskytly společnosti ANTALIS s.r.o. a UNIPRESS spol. s r.o. K výpočtům nás inspiroval výzkum, provedený společností Enviromental Defense Fund a dalšími členy tzv. Paper Task force, jehož cílem bylo zmapovat ekologické dopady průmyslu papíru a buničiny.)
TISKENEME PŘÍRODNÍMI BARVAMI, 100% BEZ PLASTU - Tiskneme přírodními barvami, knihy šijeme a obálky nelaminujeme. Naším cílem je zcela se vyhnout toxickým látkám a plastům.
NAŠLI JSME IDEÁLNÍ VELIKOST KNIHY - Zoptimalizovali jsme velikost knih na 23,5 x 17 cm - abychom zminimalizovali odpad, CO₂, spotřebu vody a emise škodlivin.
VYHÝBÁME SE "KNIŽNÍMU TRHU" - Naše knihy nenajdete ve většinové distribuci (a pokud tam jsou, tak ne naší zásluhou, prodávají nám je tam kamarádi nebo si o ně říkali čtenáři tak hlasitě, že si k nám distributoři sami začali jezdit či jsme jim je začali posílat). Až každá 2. kniha se na knižním trhu vyhodí, běžný je manipulativní marketing a zcela nedůstojné dělení příjmů - o tom více zde.
POMALÁ DISTRIBUCE
Nečekejte u nás Alzu.cz, kdy v noci objednáte a druhý den ráno to máte doma. Z eko-logických, eko-nomických a hlavně lidských důvodů zasíláme knihy, co nám síly stačí (jsme firma o 2,5 lidech).
NEPOUŽÍVÁME MANIPULACI - Nevyužíváme reklamu, slevy ani jiné manipulativní marketingové praktiky. O to větší pozornost věnujeme výběru těch správných knih a péči o každou z nich tak, aby se dostaly ke správným lidem a přispěly k řešení krizí, kterým společně čelíme.
SNAŽÍME SE, ABY NAŠE KNIHY BYLY DOSTUPNÉ - Přestože nám každý rok rostou náklady (navíc skokově v souvislosti s ekologickou výrobou), jedním z našich důležitých cílů je to, aby knihy zůstaly dostupné.
BALÍME DO ODPADU - Balíky a balíčky balíme většinou do odpadního papíru, který dostáváme z tiskárny. Tím se může stát, že vám kniha přijde zabalená například do volebního plakátu strany, kterou nemáte rádi. Za to se omlouváme. Nevyhazování však dáváme přednost před politikou.
OTEVŘENÁ VAZBA - Čtenáři, kteří nás neznají a dostanou do ruk naši knihu poprvé, se občas ozvou se stížností, že jsme jim poslali poškozenou knihu. V 99 % případů je však kniha naprosto v pořádku. Jde o to, že, z pohledu evropského čtenáře, byla vyrobena nezvyklým (planetu a lidské zdraví co možná nejvíc respektujícím) způsobem. Jedná se o unikátní technologii, kterou jsme vyvinuli proto, abychom se vyhnuli toxickému lepení a dalším zbytečným materiálům. Při vývoji jsme se nechali inspirovat tzv. japonskou vazbou. Pro zajímavost: název knihy na hřbetě vzniká složením značek, které se tisknou na archy. Vazbu jsme testovali v těch nejextrémnějších podmínkách a je srovnatelná s jinými šitými knihami. Velkou výhodou této vazby je to, že kniha se skvěle otevírá a při čtení se nezavírá. A je tu i jeden přenesený význam, který v sobě tento druh vazby nese - jednou z našich hodnot je otevřenost či transparentnost.
Viz např. vazba u knih Gabora Maté:
EBOOKY a AUDIOKNIHY - Všechny knihy, u kterých máme práva, převádíme také do e-formy. Audioknihy speciálně vytváříme (nemáme na to kapacitu), ale všechny naše ebooky lze poslouchat - instrukce naleznete zde.
PODPORUJEME KNIHY Z DRUHÉ RUKY - Spustili jsme bazar, abychom umožnili i prodej z druhé ruky.
POSÍLÁME 1% PRO PLANETU - Jsme členem 1% pro planetu. Každý rok se tak dobrovolně zdaňujeme a minimálně jedno procento našich příjmů posíláme Hnutí duha, jejichž jsme partnerem.
DĚLÁME CHYBY - A na nich se snažíme učit – jak od ostatních, tak především u sebe – a zlepšovat se, aby naše snažení přinášelo ovoce a my jsme se za sebe nemuseli stydět. Pokud jste si nějakých všimli, napište nám, prosím.
JSME PODPOROVÁNI NAŠIMI ČTENÁŘI - Nemáme za sebou miliardáře, žádnou mediální korporaci, nechodíme do dalších zaměstnání, která by naše knižní snažení dotovala. Veškeré naše knihy a další návazné aktivity financujeme z příjmů od našich čtenářů. Z nich navíc hradíme i veškeré naše neziskové aktivity (dříve ve škole našich dětí, u nás doma v Komořanech, aktivity Slušné firmy a veškerou publikační a přednáškovou činnost).
Příjmy z Peoplecommu také živí naše rodiny.
Zde je video o tom, proč jsme se proto rozhodli a co děláme pro to, aby naše knihy měly maximální možný dopad a co nejméně škodily:
Proč to všechno? Protože planeta prostě není bezedný důl ani bezedný odpadkový koš, přestože si to dnes většina lidí myslí. Je to náš jediný společný domov, který máme. Žijeme ve strašidelných časech, situace je vážná a podle všeho se bude dál zhoršovat. Přáli bychom si žít v míru a bez strachu - ať bez strachu z války, chudoby nebo z kolabující přírody. A také se nechceme stydět za to, co a jak děláme.
Pokud podnikáte, zkuste to taky. Lépe se pak usíná. I pohled do očí vašich dětí nebo do zrcadla je snesitelnější. A jestli jste někde v roli zaměstnance nebo zákazníka, přesvědčte své firmy, ať podnikají tak jako by na planetě Zemi záleželo, protože ono na ní záleží.
Mějte se hezky a držme si palce.
Díky!
Tomáš Hajzler
Peoplecomm